عرض للطباعة
الله يا سونة
مستنيين شهرزاد وحكاياتها
تسلم يا قمر
متجدد باذن الله يا موني
توبيك جميـــــــــــــــــل مووووت
ومرسي ياشهريار
اكيد انا شهرزات التى تتحداك :ش::ش::ش::ش:
:ور::ور::ور::ور::ور::ور::ور::ور:
توبيك جميل جداا وانتظر اول قصه من شهرزاد
ياسكندر ياشهريار
شهريار مرة واحدة ميرسي يا شيمو على مرورك
اسمحلى..هايل
اسمحلى..ينقل لموده ورحمه
اسمحلى...بثبت
اسمحلى..يختم بالمميز
ههههههه اسمحلى اقولك ميرسي ليك
اتى المساء وتزينت شهرزاد كما لم تتزين من قبل
وظهر جمالها وانثوتها يغار منها البدر فى سماه
واقبلت على شهريار زاد نار الشوق فى قلبة
ولكنة فى عناد نظر لها وكأنة يخفى لهفة فى ضم محبوبتة التى يعاند قلبة فيها
وجلس مجلس الامير وقال لها بنظرة تخفى لوعة الشوق وراء غرور مكسور يشرف على الانهزام
احكى يا شهرزاد واحزرى الملل وعليكى بالتشويق ولا تطيلى حديثك
لانى متشوق لاطفاء نار انتقامى
قالت شهرزاد بصوت ثابت عذب خضع لة عند سماعة ادم فى داخل شهريار
اعطنى الامان ان لا تتقترب من منطقتى انها محظورة عليك الا ان اكمل حكايتى
ولا نعرف اهى شهامة ادم ام غرورة فى التحدى ام كما قلنا خضوع
وقال لها بنظرات تخفى ورائها الكثير وعليكى الامان
احكى يا شهرزاد
جلست شهرزاد وسكت الكون حول شهريار
وهو يسمع لصوتها العذب الحنون وهى تتلاعب بقلبة بين اوتار عزف الكلام وقالت
يحكى يا مولاى انة فى سالف العصر والاوان
كان فى شاب اسمر جميل هُمام
اسمة من بين الشباب زينة الرجال الراعى همام
بالامانة موصوف والشهامة والقوة معروف
يعطف على الفقير ويساعد المحتاج بكل رجولة
صادق بالصدق يغزل كلامة ويوصل للقلوب
فى ايدة ناى هو صديقة وبية وسط القرية مشهور
يعزف فى الجناين تتراقص لة الزهور ويتمايل الفل والياسمين
صوتة فى الموال عذب وجميل
وهناك وهو بيرعى يشاهد قصر على مدد البصر من قصور سالف العصور
ينظر ويتأمل فى جمالة الى ماشافت زية عين
وفى يوم من الايام وهو بناى ينشد اجمل الالحان
وفتح عنية على حورية جمالها اية سبحان الوهاب
يوصف فى جملها عصور ولا يوصل لحق الموصوف
قام وفى ذهول قال حورية انت من الجنة
ولاملاك من بين الاحلام انا لة ملهوف
ضحكت الصبية ضحكة غار منها الناى وألحانة
وقالت سمعنى تانى انا دوبت فى صوت الحانك
وغنى عاجبنى صوتك وكلامك
وكأنة مسلوب الارادة وهايم فى دنيا تانية تاه منه حروف الكلام
قالها لحنى من صوتك هو اجمل الالحان
وكلامى فى عيونك خلص فيهم كل الكلام
والضحكة من شفايفك سلمت انا لها عزفى على الناى
ضحكت وقالت انت شاعر ولا عازف ولا بتتغنى بالالحان
قالها انا مغرم بيكى يا اجمل من اجمل الالحان
انتى مين قوليلى يانسمة يا همسة يا حلم يا اميرة كل الزمان
وهى واقفة وسامعة وهايمة وكأنها فى دنيا غير الدنيا
وفى لحظة هدوء بين الزمن منسية
دابت القلوب وسلمت
والعيون قالت وحكت اجمل ما يتقال
وفى صمت جميل جمع الحب بين القلبين
من هناك سمعنا صوت وكأنة شق زمانهم ورجعهم لارض الواقع
مولاتى مولاتى
وهى ردت وقالت سلام واوعى تنسى تغنى كتير على الناى
ومشيت وبعدت بعيد وبين جدران القصر اختفى ظلها الجميل
ووقف الراعى الهيمان همام
وماسك فى ايدة قلبة والناى
وهو هايم سمع من بعيد من قال .....
وهناصاح الديك معلن طلوع النهار
وسكتت شهرزاد
ونظر شهريار وقال كملى يا شهرزاد
قالت فى مكر ودهاء ما يحلى الكلام الى مع نور القمر يا مولاى
وادرك شهريار لعبة حواء وقال ولنا فى المساء ميعاد
ونكمل معاكم ومع شهرزاد
نتابعك بكل ترقب وشوق
رااااااااااااائع انت أخي
ننتظر الجديد
عندما يكتب ابو اسكندر..
لا يملك الجميع إلا الانصات بكل شغف وحب وترقّب...
سلمت يداك ياابو اسكندر
ودمت بحفظ الله لمن تحب
ربنا يخليكو يا جماعه بجد مش عارف اقول ايه تسلم يا كيوبيد انت واخت نجوم على كلامكم الجميل دة تقبلو تحياتي
مرت الساعات على شهريار حائر وعقلة شارد اترى انشغل بشهرزادة
ولا مزال العناد يمتلك فؤادة
نادى بصوت عالى على حراسة يأتوة بشهرزاد
وقلبة اتكوى بنار البعاد
واقتربت شهرزاد بدلال وجمال خطوتها تعلن عن وجودها
فى دنيا من السحر فى عيون شهريار
نظر لها ولمعت فى عيونة نظرة الاشتياق
وهى بخجل الانثى ترفع النظرة لتسحق قلبة بين الرموش بكل دلال
وفى حمرة الخجل تزين وجه شهرزاد لتعلن لشهريار انها قرأت ما قالة بعينية
وهنا نطق ادم العنيد المتكبر وقال طال بى الانتظار
وانتى اخلفتى الميعاد اترى انتهت حكايتك
ولم تجدى عندك من الكلام
قالت شهرزاد مولاى انا اخذت منك الامان وفين منك الصبر راح
ولا انت سلمت رايتك لى وهتعلن الانسحاب من ساحة شهرزاد
نطق الكلام فى عيون شهريار معلن الخضوع بقلبة
ولكن هيهات يا ادام لما العناد والصراخ
قال ليخفى مافى قلبة اجلسى واحكى يا شهرزاد
ولنرى من منا يسلم ومن يعلن الانسحاب
ونظرت شهرزاد فى خفة وثقة وغرور الانثى وقالت وليكن يا مولاى
واكمل معاك واقولك
وعندما واقف همام سارح فى دنية اميرتة وهى بين قصر ولا اجمل قصور الزمان
سمع صوت احد الحراس انت ياراعى من هنا امشى فى الحال
ونظر لة همام وسألة لمن هذا القصر ولا تنزعج يا اخى من السؤال
ضحك الحارس وقال انت من عالم تانى الاتعرف انة قصر الملك ورد شان
وانبهر همام وقال ومن يكون الملك ورد شان
قالة دة ملك فى بلدنا ضيف عزيز هو وبنتة الاميرة
وهو هنا له ايام وبعد سبع ايام هيجمع اهل البلد فى ساحة قصرة
ليعلن عليهم خبر وسر وجودة هنا اية
وامس اليل على همام ورجع لبيتة مشغول الفكر ومحتار
تارة يفكر فى اميرة الزمان وتارة يفكر فى سر الملك ورد شان
وتانى يوم وفى نفس المكان كان موجود هناك همام وبيغنى اغانية على الناى
وعيون قلبة هناك على القصر ملهوفة لاميرة الزمان
ومرت الساعات ولم تأتى الاميرة الملهمة الجميلة
ورجع همام مهموم وللافكار اسير وحزين
ويرجع تانى همام لنفس المكان بنانى حزين
والقلب شارد فى خيال محبوبة يتمنى يشوفها ويضمها بعيونة
وفى لحظة ظهرت كنور الفجرعلى الدنيا نورت حياة همام
سلم وضم ايدها بشوق ولهفة وبرعشة العاشق
وحرارة قلب بنارالحب انكوى
وقالها طال غيابك يا اميرة قلبى وايامى واحلامى
ونظرة الشوق والحب
ردت وقالت قلبى كان مشتاق لك يا فارس الخيال
وطال بينهم حديث تمايلت له الازهار وغردت بة البلابل على الاغصان
ومر الوقت ثوانى وغادرت الاميرة وودعت قلب همام
ليرجع سارح فى فكرة مع اميرة الزمان
ومرت الايام وزاد بينهم الحب وربط بين قلوبهم
وجاء ميعاد اتجمع فية اهل البلد فى ساحة الملك ورد شان
وخرج الملك وقال انا هنا بدعوة ضيافة من ملك البلاد
واشكرة على حسن الضيافة وكرم الاخلاق
وانا هنا لسبب انى فى عراف قالى ان الامل من انقاذ بلادى من الجفاف
الى صاب الارض والزرع واصبحت جرداء بعد ما كانت واحة خضراء
هو فى بلدكم انة بينكم شاب يتزوج الاميرة بنتى
ويكون من بعدى ملك البلاد بس فى شرط لازم يتحقق
وينفذة من طلب الزواج من بنتى الاميرة
الكل صاح وقال اية شرطك يا ملك الزمان
قال لازم يتقدم فى الاول كل شاب شجاع وقوى لا يهاب الموت
عندة استعداد ليحارب الاخطار
والى يلاقى فية الشروط يتقدم فى الحال
سمع همام زى كل الشباب الكلام
وتانى يوم على باب القصر كان من الشباب الف
واقفين مستنين شرط الملك ورد شان
وطلع عليهم الملك وقال.....
وهنا صاح الديك ليعلن عن طلوع النهار
ونظرت شهرزاد وقالت مولاى لقد ادركنا النهار
ولازم اسكت عن الكلام
نظر شهريار وقالت عيونة ما يخفية لسانة لعلك يافجرى ما طلعت
فهمت حواء ونظرت وقالت موعدنا فى المساء مولاى
استمررر يا مان استمرررررررر
وأدرك شهرزاد الصباح...فسكتت عن الكلام المباح
وانتظرو ليالي شهر زاد
أخي ابو اسكندر
أزدادت الكلمات والحروف رونقا وبهاءا بنثرك
راااائع موضوعك دائما انت مبدع بافكارك
من اجمل الليالي الي اسمعتها
اطربت مسامعنا من اجمل سنفونيات
رجعتنا لزمن شهريار و شهرزاد في ألف ليلة وليلة
دونت هنا ليلة من لياليهم الحالمة
وأسمعتنا حكاوي ومتعتنا برقة كتاباتك
لنصعد السلم سويا من الليله الاولى لنصل الى الليله الالف
بتدفق شديد العذوبه
يخلقُ للحرف نصا ذهبيا
يرتقي للحب نبضا
بانتظار ابدعاتك الراقيه
مع ليالي شهريار وشهرزاد الحالمة
وانتظرى ليالي شهرزاد يا نجوم
منتظرين ياعم الحج يلا بقى
حاضر يا حيكو
وتجدد اللقاء ونرى شهريار سارح فى الافكار
اترى سارح فى امسة ام يومة ام غدة
وليكن ما يشغل بالك يا شهريار فانت اكيد تفكر فى شهرزادك
عيونة حائرة تبحث فى المكان عن طيف شهرزاد
وهنا ملء عطرها المكان ايقظ لوعة ادم فى داخل شهريار
وقام مسرعا يخطوا خطوات يسبقه قلبة اليها
ولكن هيهات من عنادك وتكبرك فى لحظة وقف مكانة
وكأنة خائف من ضعف قلبة يظهر فى كلامة
ونطق بصوت لايقوى ان يخفى شوق الانتظار
اين كنتى منى يا شهرزاد انى امرتك تاتى فى الميعاد
ونظر فى عينيها وصابة سهام الهوى والعشق
وهى بدلال وخفة وجمال اميرة الاساطير والخيال
قالت مولاى اشتقت لى
نظر لها وقال بلا اشتقت لكلامك وحكياتك ( كاذب انت يا شهريار )
وبذكاء الانثى ومكرها نظرت بطرف عيونها وقالت
اذا لنكمل الحكاية مولاى
قال لها قبل الحكاية والكلام فين كنتى جوبينى فى الحال
قالت بصوت غضبان ولما السؤال طالما انت اشتقت منى بس الكلام
فهم ادم لغة حواء وقال بعيونة والله اشتقت لعيونك يا شهرزاد
قالت شهرزاد بصوت رجع شهريار لدنيا التكبر والعناد
لما الصمت ولغة الكلام بين الشفايف حايرة بينا
آآآآقلت شئ يا مولاى
اهتز ادم من خوف نظرات شهرزاد لينطق القلب ويعترف
قال نعم قلت اكملى حكايتك يا شهرزاد
قالت فى خفة وروعة وابتسامة اشرقت بضوء كل شموس العالم
هكمل يا مولاى وهصبر عليك مهما الصبر طال
نقول من جديد
فى اليوم الموعود وقف على باب القصر الشباب بكل لهفة
وخرج عليهم الملك ورد شان ليعلن شروطة
ويختار من بينهم زينة الرجال
وقف وقال مهر بنتى الاميرة وثمن عرش البلاد
هو اغلى شئ فى الكون
قال الى هيجيب لبنتى اغلى مافى الكون
ويقدمة ويجاوب على اسألة الحكيم
هيكون من بعدى ملك وزوج ملكة الزمان
ومعاكم يقولكم حكيم الزمان ويشرحلكم ويفسر الكلام
قال الحكيم
معاكم سبع ايام مهلة ليكم بالتمام والكمال
ومع طلوع فجر اليوم السابع تكونوا هنا فى الحال
ومعاكم اغلى مافى الكون والاجابة على 3 اسألة
ماهو الصعب واية الاصعب
وماهو المر واية الامر
وماهو البعيد واية الابعد
ولازم يكون الزاد معاكم صبر وجلد
لان من المخاطر كتير قوى خارج حدود البلد
لازم القلب يكون مليان بالامل
ويكون نصب العيون الهدف
المطلوب شئ صعب وقريب من المستحيل
والى هيقدر علية هيكون ملك ويتسطر اسمة فى الاساطير
لانة هيواجه زى ماقلنا مصاعب كتير
ولى ليكم نصيحة بلاش الكلام الكتير
يادوب الاجابة على السؤال ولو حتى كان الكلام قناطير
ولو مشيت للامام اياكم والرجوع
دى الخطوة محسوبة وكل شئ نصيب
هكون صريح معاكم ممكن تكون الحياة ثمن
ولازم تعرفوا ان لكل شئ وزن وكيل
الى فيكم شايل قلبة على يدة ومقدم عمرة
يقول ويتقدم والى مش قادر يبعد قبل اول خطوة
سمع همام الكلام وزاد فى قلبة الاصرار
دة الثمن غالى هو القرب من حبيبة القلب والروح
قال بصوت كل ثقة وعزيمة على التحدى والنجاح فى الاختبار
انا ياحكيم انا ياحكيم الزمان اتقدم ولمهر الاميرة هقدم
وصاح معاه من الشباب وكترت الاصوات
وهنا نطق الملك وقال ليكم مهلة سبع ايام
ونتقابل هنا وننتظر مين فيكم هيكون اجتاز كل الصعاب
ورجع لينا بالاجابة وبأغلى ما فى الكون
وفى المساء كان همام بيجهز حالة لرحلة الصعاب
وكان زادة حبة لاميرتة واصرارة انة يكون منها قريب
وخرج همام حالة زى حال بعض الشباب
وترك قلبة لاميرتة واخد معاه الناى
وابتدت اول خطوات المشوار
وفى البداية شاف همام .....
وهنا صاح الديك وأعلن عن طلوع النهار
نظر شهريار والخوف فى عنية اعلن عن حالة
لاترحلى واكملى يا شهرزاد
فهمت الاشارة شهرزاد
وقالت مولاى الكلام بيحلى مع نور القمر وسكون الليل وجمالة
سكت شهريار وتمنى ان تكون الدنيا ليل جميل يتمنى يعيشة مع شهرزادة
وقال موعدنا المساء انى انتظر باقى الحكاية
وموعدنا مع شهريار و شهرزادة وباقى الحكاية__________________
تسمحلى احط موسيقى احكى ياشهرذاد فالتوبيك تعمل جو؟
اة يا حيكو اتفضل احنا نقدر نتكلم
وقالها طال غيابك يا اميرة قلبى وايامى واحلامى
ونظرة الشوق والحب
ردت وقالت قلبى كان مشتاق لك يا فارس الخيال
:7op::7op::7op::7op::7op::7op::7op::7op::7op:
كمل كمل كمل كمل ياسكندر
عشقنا الليل لانه يجمعنا باروع قصص العشاق
:ق2::ق2::ق2::ق2::ق2::ق2::ق2::ق2::ق2::ق2: :ق2::ق2::ق2::ق2::ق2:
ميرسي شيمو على مرورك
فعلا يا اسلام عندما يتحدث الذى لا يعرف الخوووووووووووووف
ما علينااااا سوى الانصااااااااااات والترقب
هايل يا سنسن gooooooooooooo ooooooooooooon
انننننننننننننننننننننننن نننننننك لمتمكنننننننننننننننننننن نن
م الليالي الألف ليلة بعدها ليــــــــــــــــــــلة
كل كلمة وحرف..ليــه حكـــــــــــــــــــــــ ــــــــاية جمياة
..
..
قول يابني قول
غلاف جميل وحطه فى مقدمة الموضوع
احب العضو ذو المشاركة الفعّالة والذي يضيف الى جمال الموضوع جمالا
عندك حق فعلا يا اسلام
كان يوم طويل ماكان يفعل سوا انتظار الليل
ليقابل عيون محبوبتة الجميلة
واتى المساء باجمل شذى عطر فى الوجود
عطر شهرزاد لقد اسر قلب وحواس شهريار
وفى لهفة وشوق ولوعة مشتاق لنور الفجر لايامه
ضم شهرزادة بعيونة واعترف لها القلب بصمت الكلام
انى مشتاق وملهوف لضمك لقلبى الباقى من عمرى
فهمت شهرزاد وفى دلال الانثى نظرت له وقالت
كيف حال مولاى
قال لها حالى كحال كل منتظر لكلماتك وحكاياتك
قالت اسألك عن حالك لا حال الاخرين
احكى لى وانطق بما تخفية
قال لها انا كما انا واية الى ممكن احكية
قالت حالك تغير يا مولاى والقلب بلوع الشوق ولهان
وفى السهد والتفكير فى المحبوب ميال
وقالت عيونك على الى انت فى النفس مدارى
نظر لها ومازال العناد يتحكم فى النفس
انا يا شهرزاد قلبى بيدى واتحكم فى دقاتة وحياتة
قالت شهرزاد
ولا نعرف اهى طال بها الصبر ام طال بها التحدى والعناد
يا شهريار انت مكابر ومغرور
ولك معى ميعاد مهما طال الانتظار
دق قلب شهريار وهو يتمنى الاعتراف لشهرزادة وقال لها
اكملى حكايات همام واميرة الزمان واتركى شهريارك يستمع فى هدوك
نظرت نظرة لن ينساها شهريار مهما عاش وقالت فى دلال
حاضر يا شهريارى سأكمل لك حكاية بطلنا همام
اصبح همام كما قلنا اول خطوات رحلة المجهول
ليحضر لاميرتة اكبر مهر وهو اعظم شئ فى الكون
ويعرف الاجابة على الاسالة الثلاثة
وكان كلام الحكيم على طول فى فكرة
عن الصعاب الى ممكن يشوفها فى طريقة وسكتة
ومر فى طريقة وترك البلاد وفكرة سارح مع اميرتة الحسناء
ومر باول قرية فى طريقة كان ناسها بالطيبة مشهورين
وبويتها فقيرة وبسيطة زرعها اخضر وخيرها كتير
سأل همام فين ممكن يقضى الليل ويرتاح من طول سفر
قالوا له على بيت عجوز القرية
راجل حكيم وبالطيبة مشور
ودق بابة همام وقابلة العجوز بالترحيب ووجه بشوش مسرور
وبعد الترحيب كان الكلام بين العجوز الحكيم وبطلنا همام
حكى همام وسمع رد العجوز علية وكان قلبة للكلام مفتوح
وفى الصباح ودع همام العجوز وشكرة على كرم الضيافة
ولكن قال له العجوز كلمات احتار فيها همام
قال له يا بنى
لا تصدق صديق الطريق
ولا تثق فى كلام فتاة بك تستغيث
ولا تسمع لصوت من نادى بالحب والامان
احتار كتير همام وقبل ما يرد ويسأل اى سؤال
افتكر كلام حكيم بلادة
لازم كلامة يكون قليل حتى لو كان الكلام قناطير
وابتسم لة العجوز وودعة فى امان
ولكن احتار همام وكمل طريقة
وكالعادة الفكر سارح فى محبوبتة اميرة الزمان
وفى الطريق شاهد على البعد
رجل راكب حصانة كفارس من الاساطير
نادى علية همام ياابن العرب عندى لك سؤال
منين اروح بلاد فيها من الكنوز اغلى ما يكون فى الكون
قالة الغريب ومين قالك ان هيكون بلد بكلامك دة موجود
قالة همام انا عابير سبيل وبسأل وبدور واملى فى يوم اوصل
ضحك الغريب وقالة ......
وهنا صاح الديك واعلن عن طلوع النهار
نظر شهريار بنظرة المتوسل بالرجاء لمحبوبتة طالب منها الاستمرار
يا عينى عليك يا شهريار كدة بينك وبين ديك الفجر الف طار
ردت شهرزاد مولاى طلع النهار
ولا زم هنا اسكت ويسكت الكلام
قالها شهريار الا يحلى كلام النهار
ضحكت شهرزاد وهزت الضحكة ارجاء قلب شهريار وقالت
الكلام يا شهريارى على ضوء القمر مغزول
وفى المساء انتظرنى هرجع لك وهقول
واقولكم اية ما لنا فى الامر اى حيلة غير اننا نتظر
شهرزاد
تكمل لينا الحكاية
شهريار ده جبااااااااااار
تسلم يا حسن
ودى اكتر حلقه قريتها بتمعّن
وقريبا قلبه سينطق بحبها
:(:(:(
جمييييييييييييييل قوى ياسكندر
كمل كمل كمل كمل
:fr::fr:في انتظارك ياااااااااااا راوي الحكايات
لا تحرمنا من قربك
لك تحااااياي :fr::fr::fr:
:fr::fr::fr::fr:
الله الله ياابو اسكندر
رائع ومميز
ولى عوده لقرأتها كلها
بجد موضوع خطيييييييييييييير
تسلم ايدك ياقمر
الكلام يا شهريارى على ضوء القمر مغزول
وفى المساء انتظرنى هرجع لك وهقول
انت بجد مكسب كبير ياحسن
ميرسي ليكم جميعا على كلامكم الجميل دة وانتظرو باقى ليالي شهرزاد
يوم جديد وشوق فى القلب بيزيد
شهريار من طول السهر اشتكت عيونة
فكرة سارح محتار والقلب بنار الحب اتكوى
يناجى محبوبتة فى هيام وشوق ولهفة كاشتياق الورد لحبات الندى
ومن بعيد ظهر طيف شهرزاد
زاد قلب شهريار فى دقاتة
وبرعشة فى ايد ملهوفة ضم ايدها فى شوق
ولاول مرة طفى نار القلب بقبلة على يد شهرزاد
آآآآه يا فرحة قلبك يا شهرزاد
دق القلب وحمرة الخجل فى الخدود اعلنت بصمت الكلام
عن فرحة فى القلب وشوق لشهريار
وقالت فى صوت اروع من صوت كروان
تغير حالك يا شهريار واعلنت عن شوق فى القلب من لوعة الانتظار
وبلغة العيون رد عليها شهريار
انا من نار الاشتياق سلمت فى الهوا راياتى
ولعيونك يا اميرتى اتنازل عن سيفى ودرعى وجوادى
واهيم فى ساحتك اعزل واقدم لكى ولائى
فهمت شهرزاد وتنهد القلب تنهيدة اشعلت جسد شهريار
وقالت انطق يا مولاى وصرح لى عن حالك
فى عنيك كلام حائر مشتاق لمحبوبة ملكة على عرش ايامك
وقف الكلام على لسان ادم واعلن العصيان
ياترى سيسلم شهريار راياتة حقا لشهرزادة
ياترى ينتصر حبك على عنادك ايها الطفل الكبير
ولكن بعد صمت نطق وقال كيف كان حالك يا شهرزاد
قالت والصبر فى الكلام اعلن الاستسلام
حالى .. اتسأل عن حالى
انا يامولاى انتظر ومنتظرة وسأنتظر
احتار شهريار وقال احكى وسمعينى يا شهرزادى
حاضر يا مولاى هكمل لك حكاية همام واميرة الزمان
لما قابل همام الراجل العربى الغريب وسألة عن بلاد
الكنوز علشان عاوز يجيب اغلى ما فى الكون
ضحك الغريب وقالة وهل انت تملك الثمن
قال له همام مهما يكون الثمن انا هقدم واتقدم
قالة الغريب انا هصحبك لبلاد الكنوز هى على بعد يوم وليلة
قالة همام انا عابير سبيل وبسأل وبدور واملى فى يوم اوصل
قالة انا معاك نبتدى المشوار واتكلموا وكل منهم شرح حالة
وطال بيهم السفر وقبل طلوع النهار قال الغريب
انا هنا هقف وانت اتقدم هتلاقى كل الى عاوز منة تقدم
قالة وانت
قالة لاء انا مش عاوز منها شئ انا بس صاحبتك مساعدة ليك
قالة همام بس دة جسر طويل
قالة الغريب اتقدم ولا تخاف المجهول
دة امان وما لك غيرة وصول
ولكن همام عندة من الاصرار كتير
حبة لاميرةالزمان جعل فى قلبة شجاعة واصرار على عمل المستحيل
قالة انا هتقدم بس مش عارف انا لية عاوز اطمن ان الجسر امان
قالة صدقنى دة انا رفيق طريق وليك ناصح امين
قالة همام اشكرك على الرفقة والنصيحة
ومشى همام خطوات ثابتة وقرب من الجسر علشان يعدية
ولما قرب وقبل اول خطوة افتكر همام
افتكر كلام العجوز الحكيم
اوعا تصدق رفيق الطريق
وقف همام ونظر للغريب وقالة انت غير صادق وغير امين
وانا مش ممكن اسمع منك نصيحة ولا كلام
والجسر مش هعدية لانة مش امان
وهنا ضحك الغريب وقالة
ودى اول خطوة واول علامة توصلك للغاية والمراد
انت مانستش النصيحة ولا الكلام
ولا كنت متسرع اهوج واهتميت بالمظهرالخداع
مين قال ان الصديق هو صديق يوم وليلة ولا صديق مشوار
الصديق لازم نصبر علية فترة من عمر الزمان
اياك تنخدع فى الكلام المعسول ولا الوعود
وصاحبك الى يصاحبك عمر مش يا دوب ساعات
اما الى يصاحبك يوم ويقولك انا ليك ناصح امين
فكر فى كلامة ولا تتسرع
ووسمع همام الكلام والتعجب ظهر فى عنية
قالة الغريب خد منى مفتاح لباب المدينة الى انت قاصدها
وخلى بالك الباب لا ينفتح الا بــ 3مفاتيح
دة اولها والاتنين التانين دور بنفسك وبيهم فوز
ولوحكمت عقلك وصدقت قلبك اكيد للحقيقة هتوصل
واختفى الغريب وهمام واقف محتار
ماسك اول مفتاح وبيدعى رب الكون يهون علية باقى المشوار
وقرر بينة وبين نفسة يكمل لوحدة المشور
ومشى همام ولما اشتد الحر فى المكان
بص همام وشاف من بعيد شجر اخضر وشاف الطير يطير فى المكان
قال لنفسة دة سراب ولا خيال ولا دة حلم من الاحلام
جرى همام عليه وكل املة يكون حقيقة مش اوهام
وصل همام وسعادة كبيرة لما شاف نفسة وسط واحةخضرا
اية من الجمال سبحان الله
نظر فى ذهول همام مش مصدق حالة
وهو بيدور على اى انسان فى المكان
سمع صوت بينادى علية وبيقول انت مين
ومنين وصلت لينا هنا
نظر همام ورأت عيونة سبحان الله خلق وصور انسانة بكل جمال الدنيا
قالها انتى مين حورية من الجنة ولا انسية انتى زيك ما شافت عينى
قالت له انت مين وليه هنا موجود
قال لها انا بدور على بلد فيها من اغلى ما فى الكون
ضحكة وقالت ومين قالك انها هنا موجودة
قال لها انا بسأل واملى انى فى يوم اوصل
قلت له وليه محتاج اغلى شئ فى الكون
قال همام اقدمة مهر لاميرتى واميرة الزمان
قالت له بس دة صعب المنال والمخاطر حوليك من كل مكان
قال لها همام لو حياتى ثمن ادفعها وانا الكسبان
ضحكة ضحكة عالية وقالت انت بتتكلم اى كلام
كلامك صادق بس مش فى مكانه ولا يدخل عقل انسان
قالها انا صادق وحبى وعشقى لها عندى اغلى من حياتى
قالت له لما هى عندك اغلى من حياتك ازاى تقدم حياتك تمن مهر لها
وهى هتسعد مع مين وايه هيفدها مهرها
سكت همام محتار يقول ايه لها
قالت له اسمع منى يا مسكين خلى كلامك فى مكانه موجود
لما انت بتحبها وبتدور على مهرها
علشان تسعد باقى ايامك بحبها
وهى عندك اغلى من حياتك وانت خايف على بعدها
لازم تعرف ان حياتك ملك لها
ومش من حقك تدفعها ثمن ولا من حقك تتهاون فيها
حياتك ثمن لسعادة حبيبتك لازم عليها تخاف مش تكون ثمن
قالها همام انا مش بخاف على حياتى وليها والله تهون
قالت له ولو حياتك كانت ثمن هى فين سعادة قلبها
حافظ على حياتك علشان تسعد قلب المحبوب
واعرف ان قربك لها هو املها من ربها
نظر لها همام وواحتار يرد ومنين يسعفة الكلام
وقالها كلامك مش غريب ومافيش عندى له جواب
بس عندى ليكى يا حورية سؤال
ليه الحزن والدموع فى اجمل عيون ساكنة ومتحيرة
ولية الشجن فى الصوت بيتكلم
ايه حكايتك يا حورية الزمان
نظرت له وبدموع فى العين ردت وقالت ......
واه منك ياديك صياح
دايما توقف الكلام المباح
على لسان شهرزاد
نظر شهريار وقال اسمعى منى مرة يا شهرزاد
وانسى صياح ديك النهار
قالت فى دلال وخفة وجمال
مولاى ما يحلى كلامى وجمالى الا مع نور القمر
وبنظرة شوق قالها هتوحشينى يا شهرزاد
ونقول ايه تسكت شهرزاد وتقولكم
ونكمل معاكم مع شوق شهريار