أهلا وسهلا بك إلى فكك مني Fokak Meny.
  • تسجيل الدخول:

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

اللهم اعطنا القوة لندرك أن الخائفين لا يصنعون الحرية ، و الضعفاء لا يخلقون الكرامة ، و المترددين لن تقوى أيديهم المرتعشة على البناء

- الإهدائات >> فراشة الاسلام الي فكك منى : المنتدى وحشنى اوووووووووووووووووووى رغم الفضاء والتصحر ده كوكى الي مصطفى شومان : انت فين يا ابنى انت انا جيييييييييييييت ده لو انت فاكرنى اصلا؟؟؟؟ فراشة الاسلام الي اعضاء منتدى فكك منى : كل سنة وانتوا طيبين وعيد سعيد عليكوا Mannora الي اصحااااااااااااب زمااان : مس يووووووووووووووو فينيام زمان كنا بنذاكر ع فكك ونطبق يوميا يخرب بيت الفيس بقى مجهول الي fokakmeny_down : منتدى ثقيل دم موووو حلووو أستغفر الله العظيم لولا الي كل المنتدى : وحشتونى وحشتونى وحشتونى وكل سنة وانتم طيبين وبخير همسة الي فكك منى : وحشتنى يا منتدايا الغالى , سلامى لكل الناس اللى موجوده وبالأخص صحابى ,فكك منى 2007 و 2008 كان بيتنا وجنتنا. فراشة الاسلام الي كل اعضاء فكك منى : اووووووووووف الدراسة تانى مش هخلص انا شكلى باااااااااااااااى باااااااااااى فكك منى فراشة الاسلام الي كل كل اعضاء منتدى فكك منى : احلفكوا بأيه فوووووووقوا شوية .......حرام عليكم المنتدى عفن من كتر الركنة الشبح الي كل اعضاء فكك منى : لقد عاد شبح المنتدى من اراد منك شئ فليطلبة منى

معلومات الموضوع

يا ارض

رابط الموضوع لارساله الى اصدقائك
https://fokakmeny.fokak.us/showthread.php?t=70394

النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: يا ارض

معاه ابتدائية
    الصورة الرمزية فراشة الاسلام

مزاجي : Angelic
    شكراً : 1
    تم شكره 8 مرة في 8 مشاركة
    بيانات الاتصال :
    تابعني :
    الحالة : فراشة الاسلام غير متواجد حالياً
    تقييم المستوى : 13
    Array

افتراضي يا ارض

يا ارض ما تحزنيش
    انا و الشهيد اخوات
    انا ال مش عايش
    لكنه هو ما مات
    انا ال عشت اعمى
    لكنه شاف حقك

فكان نصيبه حداد
    يومين و يتعدوا
    اوقات و بيعدوا
    و الشعر لو يتكتب
    رح يتكتب بعده
    حتى القصايد ورق
    و الحبر رح ينسى
    و الحزن ليه اتخلق
    و بعده ليه بسهى
    واكتب ف شعر جديد
    و شوية بنعاني
    يومين و بالتحديد
    اكتب و اقول تاني
    نفس الكلام يتعاد
    لكنه مش بمعاد
    و ادي الورق بيزيد
    و اهتف و اقول الحقوق
    و احس اني بفوق
    و ارجع لبيتي انسى
    و الحلم يبقى بعيد
    اصحى و فك القيود
    زي ال مات ع الحدود
    حاول تشوف الفروق
    بين الحياة و الموت
    احنا الشباب و بجد
    مش باقي منا كتير
    علشان نحط لكو حد
    و ننادي بالتغير
    طب مين هيبني الوطن
    و يبدأ التعمير
    اصبح نصيبنا الكفن
    علشان يعيش الغير
    يا جندي رحت بلاش
    و احنا اتغدر بينا
    بس احنا ما قدرناش
    و سكتنا و مشينا
    ياجندي سامحني
    انا عشت طول الدهر
    و ضهر..كان محني
    موتك يا جندي خلاص
    كشفني و فضحني
    اوعى تكون زعلان
    ما انا اصلي لو انسان
    كنت ارفض النسيان
    ولا اخلي يأس الحياة
    ف لحظة يلمحنى

---------- تم إضافة المشاركة في 09:04 pm ---------- المشاركة السابقة كانت في 09:01 pm ----------

هو الخط ما عرفش عمل كدة ليه ولا ايه اللى حصل بس المهم دى اخر حاجة انا كتبتها ومن قلبى

---------- تم إضافة المشاركة في 09:29 PM ---------- المشاركة السابقة كانت في 09:04 PM ----------

انا اولا كتبت الكلام ده وهو بجد من جوايا ومن اللى انا شوفته بعينى وحسيتى انا من مديبنة للأسف ماقمتش فيها ثورة كانوا بيكتفوا بس باتباع الاخبار اى نعم كان فى لجان شعبية وبعض مظاهر البلطجة ظهرت بعد الثورة بسبب الفوضى بس لما لقيت البلد ولما لقيت ان ما فيش حد هيستجيب ليا روحت القاهرة وميدان التحرير ويوم الغضب وموقعة الجمل كله حصل قدامى واحنا تقريبا كنا سبعة رجعنا تلاتة بس يعنى اربعة من اعز اصحابى ماتوا فى الثورة هما مش اصحابى بس دول اخواتى واكتر وماحدش حس بحاجة اه شهداء وحقهم ودمهم والاعلام والكلام ده لكن ما كسبناش او ما حصلش حاججة غير قهرة لالام والاب على اولادهم واقهرنا احنا عليهم محدش متخيل ايه احساسك لما حد من اخواتك يموت قدامك وانت مش عارف تعمل لا واللى بيقتله هو المفروض اللى يحميك ويحيمه بجد اصعب احساس حسيته كنت حاسة بزنب كبييييييير اوووووووووووووى لأنى السبب فى انى شجعتهم على انهم يجوا معايا مش عارفة هو قدر بس انك تتخيل انه كان ممكن ميحصلش لو انت ما قررتش وخصوصا لو كان فى فراق واحد ولا موقعة الجمل واللى حصل فيها لا اعلام ولا فديهوات ولا غيره وضح اللى حصل بالظبط ولا اللى ماتوا ماتوا ازاى

عدى وعدى وعدى ايااام لحد ما قرار التحى اتقال يوميها انا حسيت بفرحة وسعادة محستهاش فى حياتى كلها حسيت ان جزء من احلام الشهداء اتححقق اللى هما ماتوا عشانوا بس فى حاجة حصلت فجاة لقينا الاخوان وناس غريبة ماكتش معانا من الاول بدات تدخل وبدأت حاجات كتيرة غريبة تحصل فى الاول يمكن ما فهمتاش بس اللى فهمته بعدها بشوية ان الثورة اتسرقت مين اللى سرقها معرفش بس المتأكدة منه ان الاخوان جزء منه وعلى فكرة انا مش ضدضهم ولا ضد اى حد ويمكن لما ناس تقرأ الكلام ده تقول ان هى بدور وبتلف عشان كدة لا لا لا انا بقول اللى حصل واللى ناس كتير مش تعرفه المهم رجعنا بلدنا وفرحنا وانتوا ابطال وانتوا اللى شيلتوا النظام والكلام ده بس بجد اصعب حاجة اونت داخل على اهل الشهيد مش عارف تقول ايه

وبعدين الهوجة ولالنتخابات اللى حصل والكلام ده اولا انا مشركتش فى اى حاجة مش سلبية بس ما حبتش اشترك فى حاجة هتضر بلدى لأ نى بعد الثورة وبعد التنحى الميدان والناس اللى فى الميدان مش الثوواار الاحرار لأ مش هما دول قررت انى ابعد خاااالص فهمت وقتها ان البلد خلاااااااااااااااص مش هتبقى احسن فى ناس كتير استغربت من رأى ده ومن تصرفاتى وانتى ازاى وانتى امتى وانتى بتكلمى ازاى واحنا داخلين على ديمقراطية وحرية وانا كلمتى الوحيدة لكى الله يا مصر

ولما الللى حصل حصل ومرسى وصل قررت اصبر واصبر واصبر وانا لما بقيت ضده بفيت ضده فى موقف واحد لما راحوا الاتحادية مش دستور مش غيره بجد الموقف ده اللى خلاه فى نظرى ولا حاجة يمكن هو راسى وعليا احترامه بس الدستور اللى يتبنى على دم شهداء مينفعش يبقى حكم للمسلمين

ومن الاخر حق الشهيد راح حق اللى ماتوا راح وحق اللى هيموتوا هيروح وانا تعبت وبجد نفسى ربنا يرحنى

وانا اسفة على التطويل بس كان لازم اقوووووووووووول اللى جواااااااااااااية كله
    يا بلد مالك .......اية اللى جرالك ..... و الله صعبان عليا حالك .....يا عينى عليكى ..... كل مل تيجى تفرحى ..... حد يجرح فيكى و الله انا لو بأيدى ..... ما ا سيب حد يلطش فيكى يا عينى على ولادك ..... و اللى منهم كادك و قال اية وجهة نظر ..... سلامات يا بشر نفسى احس بأمان هنا ..... نفسى اقول دا شعبى انا و افتخر بيك فى كل مكان ..... و احكى عنك على مر الزمان بس خلاص هعمل اية ..... ده قدرى و مجبورة علية بأيدى ادعى و اقول يا رب كا يبقى فى شهداء ..... دى الحياة اية يعنى دية فناء يا شعب و الله هتتحل ..... و الصبر مش يشل

e.m

Super Moderator
    الصورة الرمزية Wezooo

شكراً : 8
    تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
    بيانات الاتصال :
    تابعني :
    الحالة : Wezooo غير متواجد حالياً
    تقييم المستوى : 22
    Array

افتراضي رد: يا ارض

الله كلام جميل جدااااااااااااااااااااااا ااا
    ويلااااااااا استمرى وطول ما فى مرسى انا عارف انك هتكتبى كتييييييييييييير

معاه ابتدائية
    الصورة الرمزية فراشة الاسلام

مزاجي : Angelic
    شكراً : 1
    تم شكره 8 مرة في 8 مشاركة
    بيانات الاتصال :
    تابعني :
    الحالة : فراشة الاسلام غير متواجد حالياً
    تقييم المستوى : 13
    Array

ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههه طبعا ده مرسى ده اخ اخ اخ اخ والمشكلة ان احنا عارفين ده من الاول بس كنا بنكدب نفسنا يلا اما نشوف اخرتها معاه او اخرتنا احنا معاه

وهستمر

وشكرا
    يا بلد مالك .......اية اللى جرالك ..... و الله صعبان عليا حالك .....يا عينى عليكى ..... كل مل تيجى تفرحى ..... حد يجرح فيكى و الله انا لو بأيدى ..... ما ا سيب حد يلطش فيكى يا عينى على ولادك ..... و اللى منهم كادك و قال اية وجهة نظر ..... سلامات يا بشر نفسى احس بأمان هنا ..... نفسى اقول دا شعبى انا و افتخر بيك فى كل مكان ..... و احكى عنك على مر الزمان بس خلاص هعمل اية ..... ده قدرى و مجبورة علية بأيدى ادعى و اقول يا رب كا يبقى فى شهداء ..... دى الحياة اية يعنى دية فناء يا شعب و الله هتتحل ..... و الصبر مش يشل

e.m

Super Moderator
    الصورة الرمزية Wezooo

شكراً : 8
    تم شكره 3 مرة في 3 مشاركة
    بيانات الاتصال :
    تابعني :
    الحالة : Wezooo غير متواجد حالياً
    تقييم المستوى : 22
    Array

طول ما فى مرسى فى بلاوووى شوفتى حصل ايه قى السعوديه عاوزين حاجه بقى
    يكون بدايتها يافقر طول ما انت ماشى سبت فى كل بلد مصايب
    قطرات واتوبيسات وتاكسيات اصبحت للموت حارس
    دى بلد عيشين فيها ولا قبر وانت علينا وارث

كملى انتى بقى انا الفتها حالاااا وانا بكتب الكومنت

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)